Clouseau

Biografie

In 1984 begint er een sprookje dat zijn gelijke niet kent in Vlaanderen….

Een groepje bevriende jonge amateurmuzikanten speelt onder de naam “Clouseau en Vrienden” in het CC van Sint-Genesius-Rode een aperitiefconcert. Meerbepaald op een zondagochtend om 11h. Het zou het begin betekenen van een ongeëvenaard succesverhaal.

Na een hoop wissels in de groepsbezetting neemt Clouseau in juli 1987 zijn eerste single op naar aanleiding van een eerste “serieus” optreden (opening Marktrock ’87). “Brandweer” verschijnt op het label HKM maar de band vindt helaas geen platenfirma die de single wil verdelen: in totaal worden 427 stuks verkocht.

Clouseau breekt door – Hoezo? & Of Zo

In 1989 volgt de grote doorbraak. Vlaanderen maakt kennis met een fenomeen dat zich nog nooit heeft voorgedaan en wat later als “Clouseaumania” bestempeld wordt. In maart ‘89 neemt Clouseau (inmiddels in zijn definitieve bezetting: Bob Savenberg – drums; Karel Theys – bas; Tjen Berghmans – gitaar; Kris Wauters – piano; Koen Wauters – zang) deel aan Eurosong met de single “Anne”. In een productie van de ervaren Roland Verlooven zou het nummer die zomer een aardbeving teweegbrengen in het Vlaamse muzieklandschap en uitgroeien tot een absolute superhit. Vlaanderen valt als een blok voor de charmes van frontman Koen Wauters en het duurt niet lang vooraleer het gegil van jonge meisjes de muziek bij Clouseauconcerten overstemt.

In oktober ’89 verschijnt Clouseau’s eerste album: “Hoezo?”. Het wordt een succes buiten proportie: de nieuwe sterren schieten als een komeet naar de top van de hitparade en alle verkooprecords vliegen aan diggelen. Met “Daar Gaat Ze” staat bovendien een tweede supersong op het album: een song die de tand des tijds moeiteloos zal weerstaan.

De hype rond Clouseau is niet meer te stoppen. Begin 1990 gaat ook Nederland voor de bijl en daar spelen zich al snel dezelfde taferelen af. De jongens van Clouseau worden dé lievelingen van de Lage Landen. Een paar maanden later stopt de teller op goed 580.000 exemplaren, nog steeds een absoluut hallucinant getal. Het album “Hoezo?” staat meer dan een jaar lang in de hitlijsten.

Dat succes moet snel een vervolg kennen en een klein jaar na “Hoezo?” levert Clouseau zijn tweede album af: “Of Zo”. Het succes en de gekte eisen wel een tol: kort na de release gaat de groep verder zonder Tjen Berghmans. De song “Domino” zorgt voor alweer een nummer 1-hit en ook het tweede album wordt een gigantisch verkoopssucces. Maar na twee uitzinnige jaren van non-stop toeren (250 concerten!), tv-opnames, interviews, fotosessies, gegil, flauwvallende meisjes, onregelmatig eten en veel te weinig slaap, beseffen de jongens dat ze niet aan datzelfde tempo verder kunnen blijven werken.

Clouseau gaat vreemd – Close Encounters & In Every Small Town

Toch voelt Clouseau het kriebelen: Met nieuwe energie maar zonder bassist Karel Theys neemt de band bij hun nieuwe platenfirma EMI Records een eerste Engelstalig album op: “Close Encounters” (1992), met vertalingen van de beste songs uit hun eerste twee albums. “Close Encounters” wordt in heel Europa gereleased en verkoopt een goeie 200.000 exemplaren, een behoorlijk succes dat naar meer smaakt.

Tussendoor nemen de jongens hun derde Nederlandstalige album op: “Doorgaan (tot je niet meer op je benen kan staan)”. Met Jean Blaute als nieuwe producer klinkt “Doorgaan” links en rechts al wat volwassener en de song “Afscheid Van Een Vriend” wordt een nieuwe mijlpaal in de annalen van de Nederlandstalige muziek.

Het Engelstalig avontuur kent een vervolg met “In Every Small Town” (1993), een album dat in Los Angeles wordt opgenomen met Kris als producer. Geen onverdeeld succes, want enkel in Vlaanderen verkoopt het album goed. De deuren van de rest van Europa blijven jammerlijk dicht en dat betekent meteen het einde van de internationale aspiraties van Clouseau – de jongens hebben begrepen dat de identiteit die ze in hun eigen taal wél hebben, wat verloren gaat in het Engels.

Een nieuw geluid – Oker & Adrenaline

In het besef dat hun volgende plaat – opnieuw in het Nederlands met Jean Blaute en Kris als co-producer – een voltreffer moet zijn, wordt er voor de eerste keer een schrijfpauze ingelast in het drukke Clouseau-schema. En dat werpt z’n vruchten af: het album “Oker” (1995) laat een totaal nieuwe en bijzonder goed klinkende Clouseau horen en wordt terecht in Vlaanderen én in Nederland een enorm succes – het nummer “Passie” zorgt voor Clouseau’s eerste nummer 1-hit in de Nederlandse hitparade.

Na alweer een zeer intensief jaar is de chemie tussen de broers Wauters en drummer Bob Savenberg verdwenen en wordt Clouseau herleid tot zijn essentie: een broederduo.

Het opnameproces neemt een steeds belangrijkere plaats in bij Clouseau. Er wordt steeds meer tijd gestoken in het schrijven en het opnemen van nieuwe songs. Dat resulteert eind 1996 in het album “Adrenaline”, met klassiekers als “Nobelprijs” en “Dat Ze De Mooiste Is”.

Voorjaar 1999 leveren Koen en Kris het album “In Stereo” af, een super klinkende verzameling prachtsongs (o.a. de Van Morisson-cover “Heb Ik Ooit Gezegd”). Het album is een echt studiopareltje maar het besef groeit dat een nieuwe sound stilaan nodig is, want de albums beginnen wat teveel op elkaar te lijken. Na “In Stereo” nemen Koen en Kris in volle vriendschap afscheid van producer Jean Blaute, die de band gedurende 7 jaar mee naar een hoger niveau getild heeft.

Doorheen de jaren hebben Koen en Kris een geweldige live-band rondom zich verzameld en de live-reputatie van de groep is inmiddels zeer groot. In 2000, na 12 jaar intensief toeren doorheen Vlaanderen, speelt Clouseau voor de eerste keer in het Antwerpse Sportpaleis, mee begeleid door het symfonisch orkest “Il Novecento”. Het is een uitloper van een aantal gastoptredens bij de “Night Of The Proms” en Clouseau zorgt alweer voor een fantastische primeur: nooit eerder staat een Vlaamse artiest in die concerttempel. De twee concerten worden – het begint eentonig te klinken – een gigàntisch succes.

Clouseau live & up tempo – En Dans

Voor het album “En Dans” (2001) wordt alles omgegooid: een nieuwe producer (Hans Francken), een nieuwe studio, een andere manier van werken. Kortom: grote schoonmaak. En dat is eraan te horen: qua sound wordt “En Dans” een kopstoot van een album en voor Clouseau betekent dit een frisse wind en een tweede, of intussen misschien al derde adem. Koen en Kris hebben het stilaan gehad met de lange reeks ballades die telkens weer – met succes – door de platenfirma als single gekozen worden en ze willen echt een koersverandering. De single “En Dans” slaat in als een bom en betekent de start van de “nieuwe” Clouseau.

Het lijkt alsof de groep een miraculeuze verjongingskuur ondergaat en er verschijnen opnieuw veel zestienjarige meisjes voor de scène. Gelukkig samen met een veel breder publiek en dit keer niet voor één of andere hype, maar voor de muziek. De cd “En Dans” wordt naar schatting door meer dan 250.000 Vlamingen in huis gehaald, al blijft het officiële verkoopscijfer steken rond 90.000. De crisis die door het illegaal downloaden in de muziekindustrie is geslopen, laat zich in de verkoopscijfers van het opnieuw zéér populaire Clouseau serieus voelen.

Na een voor die tijd serieus verkoopssucces en alweer twee uitverkochte Sportpaleisconcerten in december 2001, gaat Clouseau in 2002 opnieuw de hort op doorheen Vlaanderen. In het elan van “En Dans” wordt dat één van de leukste tournees uit hun carrière: Clouseau heeft zichzelf opnieuw uitgevonden. Na meer dan 70 concerten doorheen Vlaanderen, spelen ze in december voor het derde opeenvolgende jaar in het Sportpaleis. En deze keer wordt het een onmogelijk gewaande reeks van 9(!) shows. Iedereen in Vlaanderen wil die shows zien en dat zal de volgende jaren niet anders zijn. Clouseau verzet alweer de bakens en legt de lat bijzonder hoog voor iedereen die achter hen komt.

Clouseau in video – Vanbinnen & Vonken&Vuur

In 2004 komt de bevestiging met het album “Vanbinnen” en de gelijknamige hit. Koen en Kris lijken alweer twee jonge veulens die zich ook met enthousiasme storten op de opnames van videoclips: “Vanbinnen” en “Ik Denk Aan Jou” worden niet enkel grote radiohits, maar ook favorieten bij de clipzenders. Clouseau heeft nog maar eens een jongere generatie voor zich gewonnen.

En de “goesting” gaat niet over bij Koen en Kris: allebei de kaap van de veertig gerond, wordt 2007 een absoluut topjaar: in het voorjaar komt het album “Vonken & Vuur” uit. Hiermee bewijzen de broers andermaal waarom zij en niemand anders al zoveel jaar de norm zijn voor Nederlandstalige popmuziek in Vlaanderen: hun vakmanschap staat buiten kijf. De titeltrack “Vonken & Vuur” wordt een singlehit zoals Clouseau er al lang geen meer gekend heeft. Clouseau is sinds jaren een band die wel geweldig succesvolle singles uitbrengt, maar toch vooral albums verkoopt. De nummer 1-positie van “Vonken & Vuur” in de singlecharts toont nogmaals de populariteit van Clouseau bij het jonge volkje aan.

Met de song “De Tegenpartij” laat Clouseau horen dat ze ook tekstueel volwassen zijn geworden: niet te beroerd om een mening te hebben en ze ook laten horen.

Terugblikken en doorgaan – Clouseau 20 & Zij Aan Zij

In het najaar van 2007 komt “Clouseau20” uit: een dubbele verzamelaar met een chronologisch overzicht van 20 jaar plaatjes maken, met daarbij een DVD met alle videoclips van de band. “Clouseau20” vliégt de winkel uit. Er is dan ook een bijzonder indrukwekkende lijst nummers op terug te vinden: maar liefst 36 songs, die stuk voor stuk hits zijn geweest.

In oktober 2009 bracht Clouseau zijn tiende Nederlandstalig album uit (“Zij Aan Zij”) en stonden ze voor de 100ste keer in het sportpaleis.

Als er één band is die popmuziek in het Nederlands op de kaart gezet heeft in Vlaanderen, is het Clouseau.

Zoals gezegd: een sprookje dat zijn gelijke niet kent in Vlaanderen…

COMEBACK


Na een muzikale sabbatperiode van bijna 3 jaar maakte Clouseau een comeback met een nieuwe plaat en een spetterende live-tour met meer dan 40 shows.

Op vrijdag 22 november 2014 bracht Clouseau zijn 11de Nederlandstalige studio-album uit, het eerste na een muzikale sabbatperiode van vier jaar.
Het album heeft geen titel en heet dus gewoon “CLOUSEAU”, kort maar krachtig.

Kris Wauters: “Er is lang en veel gepraat en gespeculeerd over een titel. Er zijn veel woorden gevallen maar geen enkel raakte de perfecte snaar of dekte de lading in zijn geheel. Eén songtitel eruit halen zou de andere songs oneer aandoen. Want we geloven dat dit één van onze beste albums is en een sterk collectief waarop elk nummer en elke noot zijn plaats heeft. We zijn vier jaar weggeweest, wat we nu naar buiten brengen is ons nieuwe visitekaartje. En ‘ons’, dat is Clouseau. Daarom kan slechts één woord vatten waar dit album voor staat: CLOUSEAU”.

CLOUSEAU: 14 SONGS – EERSTE SINGLE VLIEGTUIG

Het album “CLOUSEAU” telt 14 nieuwe songs, bijeengepend in het najaar van 2012 en het voorjaar 2013. De opnames vonden plaats tussen juni en augustus 2013 in de Wisseloord Studio’s in Hilversum onder leiding van producer Hans Francken.

Wie “CLOUSEAU” beluistert, zal geen abrupte koerswijziging horen ten opzichte van haar voorgangers. Het initiële idee van radicaal iets anders te doen werd tijdens het schrijfproces al snel van tafel geveegd. In de plaats daarvan: Misschien wel de sterkste en meest coherente collectie songs die het duo ooit heeft afgeleverd. En bijgevolg zonder twijfel één van de sterkste albums die Clouseau ooit naar buiten heeft gebracht.

Beklijvend gezongen, nu eens sfeervol, dan weer steviger of dansbaar, en diep in de ziel kervend : de muziek op deze plaat laat je nooit los. De teksten zijn rijp en vol ideeën, sfeervolle vertellingen die vaak meteen betoveren en even vaak bij elke beluistering nog wat beter worden. En nooit eerder werd een broeder-relatie zò mooi en intens bezongen als in het afsluitende duet op de plaat. Doek, applaus.

www.clouseau.be

Agenda